Fotevikens vikinga-museum

Måndagen som gick var jag i full färd med att kolla in vädret på www.klart.se när telefonen ringde. Tanken jag var inställd på var en färd mot Simrishamn, för där verkade det som vädret var bättre även om solen sken på mig just vid det tillfället, och på västra sidan av Skåne. Jag tog luren och i andra änden, som just då var mellan Lalles bostad och Ramlösa station, fanns Lalle. Han var på väg mot Höllviken och vikingamuseet där.
Ett snabbt beslut i hjärnan och jag sa ja, jag hänger med. Vädret var kanon hela tiden. Förutom museet så gick vi utmed den allmänna landsvägen mot L. Hammar, ej att förväxlas med Lillehammer som ligger någon annanstans.
Nog om det, här en bildkavalkad från utfärden denna dag den 8 aug. 2011.



Hästar finns det gott om i området.



Väl inne på området såg jag bland annat dessa hus.



Gränden vid sidan om.



Interiör som visar hur det ev. såg ut på vikingarnas tid



Några "vikingar" i gång med hantverk.



Områdets utkikstorn, och som Lalle påpekade, det liknar Kärnan i Helsingborg ...



Utsikt norrut från tornet.



Det förekom dragkamp mellan "rivaliserande" vikingar. Obs. att det var moderna vikingar i Skåne, de hade digitalkameror. ...



En gräng ut mot havet



Ännu en gång.



En vikingajänta sitter och täljer, vad förtäljer inte historien.



Täljande jäntan



Ut mot Öresund.



Avslutningsvis så visar jag en "svärm" med starar på flykt. De har väl börjat samlas för färd söderut.
Ja, i det stora hela en fin dag som vi avslutade på Toppen i Höllviken, deras eget lilla köpcentrum, och intog vars en "fot" d.v.s. 30 cm lång baguette med diverse innehåll.
På väg från Toppen, där vi kanske var i 45 minuter, så had himlen blivit i stort sätt svart av moln som seglat in från väster. Vi klarade oss till hållplatsen som hade ett bra skydd. Regnet följde oss hela vägen till Malmö där våra vägar skiljdes åt, han till Helsingborg, jag mot Toftängen ...

:: Lars ::






Kommentarer
Postat av: ~~Matts~~

Härliga bilder Lasse.....

Tycker att du har skildrat vikingabyn på ett alldeles förnämligt sätt...ett annars så svårfotograferat område (om man vill få det intressant).

2011-08-10 @ 22:25:52
URL: http://blogg.mattsryden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0