En dag i Ystad ...

En dag i Ystad blev en ganska trevlig dag trots väder och vind. Lalle och jag åkte iväg på förmiddagen med hjälp av jojo sommarkort. En fantastisk möjlighet man har under två månaders tid på sommaren, varje år.
Strax innan tåget anlände till Ystad så sa vi till varandra att ta en liten annorlunda väg än den vanliga. Det vill säga att inte besöka de vanliga turistmålen utan gå lite i periferin. Från stationen började vi gå mot hamnen och de stora silosarna för att sen vika av vid gamla fängelste, eller rättare sagt strax innan.

Lalle putsar sina solglasögon så han ser bra ut ...

Lalle på tåget ...



Tyskt skolfartyg



Skolfartyget



Lalle



4 personer står och kikar på bräderna som är skänkta av både privatpersoner och företag. Namnen kan skymtas i nerkanten



Hotfulla moln ...



Fiskebåtar ...



En man passerar en bänk ...



I en trädgård nära lasarettet ...



... och avslutningsvis en bild tagen för flera år sedan i Limhamn.

På rundan vi fortsatte passerade vi bland annat Malmövägen där det blev lite färdkost i form av en hamburgare för min del, och pytt i panna för Lalles.
Vidare in mot lasarettet och upp mot gamla vattentornet som numera inrymmer kontor om jag förstod det rätt. Runt vattentornet är det byggt ett fint område som går som ringar på vatten sett från vattentornet.
Nedåt mot regementsområdet, dock utan att nå dit.
Vek av in på Regemnetsgatan där pappas kusin Ingemar med familj en gång i tiden bodde.
Strax intill finns några kvarter som i byggstil påminner mycket om Skanörs gatuhus.
Väl vid stationen så hade tåget åkt för 5 minuter sedan så det blev till att vänta en knapp halvtimme.
På tåget så fick vi höra tydligt och klart om ett ställe i Malmö som heter DIP. En man talade i telefon så högt att jag ifrågasatte inom mig ifall han verkligen behövde en telefon, för den andra hade säkert kunna höra det ändå.
Väl i Malmö så måste jag bara iväg o klämma på ett objektiv hos Rajala, ett Sigma 8 - 16 mm vidvinkelzoom. En dag tror jag ett sådant finns i min kameraväska ...

:: Lars ::






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0